Upoređivanje sebe s drugima

by - March 21, 2019


Upoređivanje sebe s drugima je nešto što svi mi radimo, isto kao što upoređujemo dvije slične ili različite stvari, osobe i sl. Ta potreba da pravimo komparaciju između sebe i druge osobe , u većini slučajeva, nažalost, proizilazi iz niskog samopouzdanja i dovodi do pada istog.

Ljudi to najčešće rade iz dva razloga: osjećaj superiornosti ili osjećaj inferiornosti u odnosu na osobu s kojom se porede. Ni jedno ni drugo nije dobro, ne samo jer, kao što sam rekla, proizilazi iz nedostatka samopouzdanja već i zato što, radeći to, stvaramo iskrivljenu sliku, prije svega o sebi, a onda o drugima, a često i životu uopšte. Zato sam imala posebnu inspiraciju da pišem o ovoj temi, a i jer ovo nisam pominjala na blogu. Nadam se da će mnogima biti od pomoći.


Zašto imamo naviku da se poredimo s drugima?

Da bismo znali da li je nešto što radimo loše po nas i da bismo, ako jeste, prestali, važno je znati što je uzrok tome. Maloprije sam pomenula da je to najčešće osjećaj superiornosti ili inferiornosti tj. mišljenje da vrijedimo više ili manje u odnosu na osobu s kojom se poredimo. Međutim, odakle nama takva slika o sebi u odnosu na nekog drugog? 
Iskreno vjerujem da to, kao i mnoge naše navike, osobine i uvjerenja potiče iz djetinjstva i jer smo još od tada svjedočili upoređivanju, bilo da su nas poredili s drugima ili smo sa strane slušali kako drugi upoređuju neko dvoje ljudi. Ukratko, naučeni smo tome od strane okruženja.
A zašto mi lično to radimo sebi, to već zavisi od osobe do osobe, jer smo svi različiti. Neki to rade iz zavisti, ljubomore i vlastitog neuspjeha, te se pokušavaju time izdignuti iznad onog ko ima ono što oni žele, a nemaju; dok ima i onih koji misle da nisu dovojlno dobri, lijepi, pametni, pa još više sebi ruše samopouzadnje poredeći se s nekim za koga smatraju da je bolji od njih tj. uzdižu njega, a sebi umanjuju vrijednost. Šta god je od ovoga u pitanju, oboje se svode na isto, a to je osjećaj ličnog nedostatka, nedovoljnosti i manje vrijednosti, samo što prvi pokušavaju da tome nadomjeste hraneći svoj ego, a drugi stvaraju negativnu sliku o sebi.

Da li je upoređivanje s drugima nužno loše?

Ne mora da znači da uvijek jeste. Ono čak može da doprinese ličnom napretku, ako imamo stav da je druga osoba u nečemu bolja od nas ili ima nešto što mi nemamo, ali ne osjećamo negativne emocije zbog toga ni prema sebi, ni prema njoj, već nam to daje motivaciju da se mi borimo za to što želimo ili da nam ta osoba bude neko na koga ćemo se ugledati i naučiti od nje. U tom slučaju, upoređivanje s drugima može biti pozitivna stvar, kao pokretač da uradimo nešto konstruktivno za sebe. O ovome govorim zato što smatram da je jedan od najlakših načina da prestanemo s nekom našom negativnom navikom da ju preokrenemo u nešto pozitivno. 
Tako i vi, ako upoređujete sebe s nekim u negativnom kontekstu, možete promijeniti ugao gledanja i biti svjesni da to što neko ima potencijal, ne znači da ga vi nemate.

To što nekom ima potencijal, ne znači da ga vi nemate

Zašto opet ova rečenica? Zato jer, kad sam već ,,načela'' temu, zašto da i malo ne popričam o ovome.
Dakle, tuđi uspjeh, ne umanjuje šansu za vaš. Prisustvo ljepote kod druge osobe ne umanjuje vašu ljepotu. Tuđa znanja, vještine i sposobnosti ne sprječavaju vas da razvijate svoja znanja, vještine i sposobnosti niti negira postojanje istih kod vas. Osim ako vi to odlučite. A zašto biste izabrali nešto čime štetite sebi?

Fokusirajte se na sebe i svoje vrline

Jedan od najmanje korisnih načina da uložite svoju energiju jeste fokusirajući se na druge, a zaboravljati na sebe i ono što vi imate u sebi. Isto tako, mnogi brigom o svojim manama zaboravljaju na vrline koje posjeduju, neki čak misle da ih nemaju. Da biste bolje shvatili o čemu vam pričam, uzmite papir i olovku i napišite najmanje po 5 svojih vrlina i mana. Koliko vas se u sekudni sjetilo svih svojih mana, a nije bilo šanse da se sjetite bar 5 vrlina? Koliko vas, da vas neko pita zašto volite sebe i zašto smatrate da vrijedite, ne bi znalo da odgovori?
Što nas dovodi do sljedećeg - stavljajte fokus na svoje vrline, a manje na svoje mane i vrline drugih koje vi nemate.
Možda ne znate da pjevate, ali to ne negira vaš talenat za slikanje. Možda ste loš sportista, ali to ne mijenja činjenicu da ,, rasturate" matematiku i prirodne nauke. Ili je neko bolji od vas u pisanju, a vi od njega u stranim jezicima.
Najzad vidite da postojanje tuđih vrlina ili nekih nedostataka kod vas, ne znači da vi nemate vrline, a da ta osoba nema mane.

Idite ka tome da budete najbolja verzija sebe

To znači da vi budete vi, u svoj svojoj punini, najbolji što možete u datom trenutku i da imate volju za napretkom i želju da se nadograđujete kao ličnost. O tome više u OVOM POSTU

Jedina osoba s kojom treba da se poredite je ona koja ste bili juče

Iako mnogi to ne primjećuju, svi mi kroz život napredujemo i svaki dan naučimo nešto novo, što znači da nikada niste potpuno ista osoba koja ste bili juče, a kamoli u dalekoj prošlosti. Čak i kad padnemo, ustanemo, a kad ustanemo, posle nekog vremena nam se desi da opet padnemo. To je život. Nismo uvijek na vrhu, niti smo uvijek na dnu. 
Često prvo poglavlje nečeg velikog u našem životu poredimo s nečijim stotim. A rijetko nam padne na pamet da se osvrnemo na to koliki smo progres napravili i gdje smo bili prije. A vjerujete mi, velika je razlika.
A ako ste sada u goroj situaciji nego ranije, niko vam ne brani da se maknete s mjesta. Možda vam sada nije sve vau, ali to ne znači da neće biti u budućosti.


Nadam se da vam je ovaj post pomogao i da vas je podstakao da gledate drugim očima sebe i druge ljude. Jedva čekam da u komentarima pročitam vaše utiske.






You May Also Like

12 comments

  1. ".... to što neko ima potencijal, ne znači da ga vi nemate."
    U potpunosti se slažem sa tobom.

    https://pinkpassionisfashion.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. Kao i uvjek odlican post!! Nekada sam se poredila sa drugima,ali uvjek na osnovu fizickog izgleda. Znam da je mozda glupo,ali voljela sam svoju pamet i intelekt,ali sam zeljela kosu,oci,zube poput neke osobe. Medjutim,shvatila sam da uporedjivanje sebe sa drugima i pitanja zasto ja nisam takva po bill kojoj osnovi nemaju smisla i da je to bacanje vremena kad vec mogu raditi nesto korisnjje. 😃

    PajaMala.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Imala sam sličnih problema, samo što sam se ja poredila s drugima po pitanju mnogih stvari, ne samo izgleda. Međutim, nekako, s rastom mog samopouzdanja, ta potreba se smanjivala. I slažem se, bolje je svoje vrijeme potrošiti na nešto korisno, npr. usavršavanju sebe i radu na svojim vrlinama, a i manama, nego se porediti s bilo kim. Hvala na podršci i divnom komentaru.❤️

      Delete
  3. To upoređivanje djece zbog ocjena je toliko učestalo u mom okruženju da je to nevjerovatno. Mene roditelji nikad nisu u tom smislu upoređivali s drugima, naprotiv, nikada mi se nisu naljutili zbog slabije ocjene, ali zato je to bilo učestalo kod mnogih mojih prijatelja. A i ja nisam baš ni za upoređivanje braće i sestara jedne s drugima, jer svako je osoba za sebe i svako ima neke druge želje i ciljeve, svako ima drugačiju definiciju uspjeha i pogled na svijet. Hvala na podršci i komentaru. Pogledala sam tvoj post i komentarisala, super je.☺️

    ReplyDelete
  4. ANĐELA = LIFE COACH :D

    onlymaja.blogspot.hr

    ReplyDelete
  5. Odličan post kao i obično. Slažem se u potpunosti sa tobom. Nikad sebe ne volim da upoređujem sa drugima! :)
    www.minniearts.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala puno na podršci. Drago mi je da ti se post dopao.❤️

      Delete
  6. Duuuuuuuuži period nisam pročitala bolji post... Iskreno, oduševljena sam, pronašla sam se u skoro svakom pasusu i poenta posta je predivna. Sigurna sam da će biti od pomoći drugima, pa i meni samoj. I jako mi se dopada način tvog razmišljanja, i svi postovi gde to ispoljavaš, nastavi pisati tako <3 <3 <3 <3 <3


    Boomy's Place

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala ti puno na sjajnom komentaru i podršci. Obavezno ću nastaviti ovim tokom kada su postovi u pitanju, jer vidim da ljudima pomaže, a i nekako ih najviše volim. Još jednom, hvala. <3 <3 <3

      Delete
  7. Ovo je jedna od fundamentalnih stvari koja je apsolutni must za svakoga ko misli da radi na sebi. Divno je što pišeš o ovome, jer si ti jako mlada osoba, te kao takva lako možeš da dopreš do svoje generacije.
    Svaka ti čast na razumevanju materije i istrajnosti da svoja razmišljanja deliš sa drugima. 😍 Još više me raduje da te toliko mladih ljudi prati, čita i komentariše tvoje postove.
    Veliki pozdrav!

    ReplyDelete